Att använda artificiell intelligens (AI) i sitt SEO-arbete har snabbt blivit den nya normen. Det är inte längre en distant sci-fi idé, utan ett verktyg som de flesta marknadsförare redan har i sin verktygslåda. Över hälften av alla som jobbar med marknadsföring redan använder AI för att få ett försprång. Det handlar om allt från att hitta de där perfekta sökorden som folk faktiskt använder, till att snabbt få fram utkast för blogginlägg och träffsäkra metabeskrivningar.
Även här hemma i Sverige har AI-tåget verkligen tagit fart. Enligt rapporten Svenskarna och internet har var tredje svensk testat ett AI-verktyg som till exempel ChatGPT. Speciellt de yngre har anammat tekniken, vilket skvallrar om att framtidens kunder och läsare kommer att ha en helt annan förväntan på snabbt och relevant digitalt innehåll.
Google har själva gjort tummen upp, så länge man gör det på rätt sätt så bryr de sig inte om en text är skriven av en människa eller en maskin – det viktiga är att innehållet är bra, hjälpsamt och korrekt. Så länge man inte försöker lura systemet med massproducerat skräp, är AI ett fullt legitimt verktyg för att skapa värde.
Det syns också tydligt i statistiken att AI blir mer och mer förekommande, speciellt inom IT-branschen där det 2024 var strax över hälften av alla företag som använder AI för tre eller flera anledningar.
Att börja använda AI är lite som att anställa en extremt snabb men väldigt junior assistent. Det finns otroliga fördelar, men man kan inte lämna den helt utan uppsikt.
Do:
Do not:
Här ligger den verkliga magin. Istället för att se det som människa mot maskinen, är den smartaste strategin att se AI som ett första steg, som sedan kan förbättras av en människa.
Tänk så här: Låt AI göra grovjobbet. Ge den i uppdrag att skapa ett första utkast till en artikel, komplett med en logisk struktur och grundläggande research. Du kan få en stabil grund att stå på inom rekordtid.
Sedan kliver du in som redaktör. Nu börjar det verkliga värdeskapandet. Du faktagranskar, lägger till dina unika insikter och erfarenheter, och väver in exempel från verkligheten. Du ser till att texten andas ditt varumärkes personlighet, justerar tonen så att den träffar rätt hos din målgrupp.
Resultatet? Du får det bästa av två världar. Effektiviteten från AI, kombinerat med den kreativitet, erfarenhet och trovärdighet som bara en människa kan erbjuda. Det kan vara så man skapar innehåll i stor skala utan att någonsin kompromissa med kvaliteten.
Behöver du hjälp med detta? Tveka inte att kontakta oss! Öppna formuläret genom menyn.
Tveka inte att kontakta oss för en kostnadsfri konsultation! Vi ser fram emot att bolla idéer och tankar kring dina utmaningar.
Vill du att vi ringer dig?